Start-up, který vznikl z naštvání | Cambschool.cz

Start-up, který vznikl z naštvání

startup-nastvani

Byl jsem vážně naštvaný. Naštvaný na existující prodejní systémy. Připomíná mi to zlatou horečku: Nejvíce na zlaté horečce vydělali lidé prodávající zlatokopům chlast, pistole, krumpáče, ženské a rakve. Spousta snílků tak utratila hodně peněz a nic nevydělali. Neuměli si to spočítat… jen slyšeli přehnané historky o neuvěřitelném zbohatnutí.

Co v dnešní době? V prodeji produktů na internetu je to bohužel podobné. Je šumák, jestli prodáváte boty nebo členství ve V.I.P. klubu: Na začátku se neřeší náklady do důsledku… a to je problém. Měsíčně pár stokorun za tenhle nástroj, za tamten několik desítek a ještě pár kaček za další.

Kdyby se všechno normálně spočítalo (to nemluvím o finančním forecastu, který je pro začínající podnikatele jedna velká nuda), zjistilo by se, že se měsíčně musí prodat třeba 20 e-booků po dobu 2 let, aby bylo podnikání šul-nul. Kdo to zkusil, ví o čem mluvím… a jistě víte, co je nejhorší, i když neprodáváte (čekáte na GoPay bránu, čekáte na dodělání grafiky apod.): Pravidelné měsíční platby.

Začátek

Snažil jsem se vyřešit rozzuřenost, nervozitu a svrbění v zadní části mozku. Našel jsem člověka, s kterým jsme společně vytvořili aplikaci, která pomáhá. Ten člověk se jmenuje Martin Dostál. Doména projektu: SimpleShop.cz (uznávám, zatím nic moc) a podtitul "Jednoduchý prodejní systém".

Tento článek popisuje myšlenkový pochod od začátku ke stvoření tohoto systému, který je bez nadsázky revoluční.

Získat 90 dní ZDARMA ZDE

Sakra, proč se nedá ten e-book prodat

Začalo to přirozeně: Moje krásná Lucka dopsala po roce knihu o Praze a chystala se ji prodávat. Jako správný manžel jsem jí nabídl pomoc = upletl jsem si na sebe virtuální bič. První věc, kterou jsem začal řešit, byl systém pro prodej… a tady začíná dlouhá rešerše jednotlivých systémů u nás i v cizině.

Co je potřeba pro hledání cesty k prodeji

  • prodejní systém s prodejní stránkou (ne formulář) s náhledem zdarma

  • levný (ideálně se platí z reálného obratu)

  • jednoduchý (99% lidí fakt nepotřebuje vychytávky)

  • responzivní objednávka

  • možnost napojení na e-mailové nástroje Activecampaign a Mautic

  • napojení na Google Analytics

  • napojení na Google Adwords, Seznam Sklik a Facebook Ads kvůli remarketingu

  • měření konverzí pro Google Adwords, Facebook Ads, Seznam Sklik a Google Analytics

  • prodej virtuální produktů: e-booku, šablon, pluginů a členství

  • pravidelné platby (kvůli členství)

  • napojení na platební brány jako GoPay, PayPal a jiné (GoPay razantně zvedá cenu při větě: „Chci prodávat e-book…“)

  • jazyky (cz, en)

  • měny (czk, eur)

  • kontrola FIO banky a párování objednávek

  • platba bankovním převodem (IBAN, SWIFT)

  • pomoc s MOSS

  • no a pak ještě další várka zajímavých věcí, které bych neodmítl: aspoň základní ochrana proti pirátství, automatická zpráva nakupujícím při updatu produktu, vlastní affiliate systém, slevové kódy, sleva za sdílení na Facebooku.

Výsledkem je, že jsem nebyl s ničím spokojený a proto vznikl SimpleShop.cz… to bych ale hodně předbíhal. Začněme rešerší… třeba vám to někomu pomůže.

fapi

FAPI (CZ)

Fapi je prodejní formulář. Nic víc ani nic míň. V kostce bych řekl: Docela chytře udělaná aplikace za hodně peněz.

Výhody FAPI

  • jednoduchá implementace

  • fajn zákaznický servis

  • používá hodně lidí

  • je v češtině

  • napojení na GoPay

Nevýhody FAPI

  • drahá záležitost

  • jde jen o formulář (někomu může stačit)

  • napojení pouze na produkty ve skupině p.Kirše (smartemailing apod.)

  • neřeší MOSS

  • nikam se nerozšiřuje, stagnuje

fakturace-premium

Plugin Fakturace PREMIUM (CZ)

Plugin od Honzy Čejky do WordPressu. Jde o kopii FAPI se spoustou vychytávek, ale bohužel s velice špatnou podporou.

Výhody

  • levné řešení (platí se zlomek ceny, co u FAPI)

  • spousta vychytávek pro prodej

  • napojení na mailové systémy jako Activecampaign

  • otevřené prostředí

  • lze využít přímo WordPress (členství apod.)

  • exporty faktur do iDoklad

  • čeština

Nevýhody

  • velice špatná podpora

  • občas problémy s kompatibilitou ve WordPressu

  • jedná se o formulář

  • neřeší MOSS

  • jazykové mutace

  • není to fakturační program

woocommerce

WooCommerce a napojení na Fakturoid (CZ)

Sám jsem se snažil udělat nějaké levné řešení v rámci WordPressu. Má to ale po delším používání svoje mouchy.

Výhody

  • cena

  • postaveno na WooCommerce

  • export do Fakturoidu, kde můžu vytvářet faktury i manuálně

  • plugin pro členství

  • plugin pro GoPay

Nevýhody

  • problémy se zobrazováním faktur (pdf)

  • více pluginů komunikující a ovlivňující se

  • není to jednoduché natavit = spíše pro „hračičky“, jako jsem já

optimizepress

OptimizePress (CZ)

Zdařilý plugin a šablona pro komplexnější prodeje. Je někde uprostřed mého levnějšího řešení a jednoduchosti obsluhy. Bohužel pro napojení GoPay (nebo jiných českých platebních bran) doporučují FAPI, čímž mě úplně odradili :(

clipsan

Clipsan (CZ)

Jde o komplexnější systém, než bych potřeboval. Já mám rád startupy typu Activecampaign, Mautic a ty mi naprosto vyhovují. Na mě je to příliš velký kanón.

digitalni-obchodnik

Digitální obchodník (CZ)

Zase jako u clipsanu: Jde o komplexnější systém, který navíc bohužel nemá spoustu funkcí, které nutně potřebujete pro marketing na internetu. Takže za mě „Nee“.

payhip

PayHip (EN)

Konečně se dostáváme k něčemu, co je už zajímavější. Systém Payhip je jednoduchý, zajímavý a start-up. Pro moje účely má ale i spoustu nevýhod :( Je to škoda, protože jim fandím.

Výhody

  • jednoduchost

  • cena se odvíjí od reálného obratu

  • řeší za vás MOSS a dokonce ho za vás i platí (vy to nemusíte řešit)

Nevýhody

  • není čeština

  • nemožnost napojení na české platební systémy

  • špatné napojení na marketingové nástroje

getdpd

GetDPD (EN)

Normálně bych systém GetDPD.com prohlásil za celosvětového vítěze. Nevýhod má už jen pár, ale pořád tady jsou.

Výhody

  • levný (paušál)

  • čeština na obstojné úrovni a spousta dalších jazyků

  • dobré napojení na marketingové nástroje

Nevýhody

  • nemožnost napojení na české platební systémy

  • nepárování při platbě z účtu na účet

  • nemůžu zasáhnout do kódu :(

Ostatní

Existuje další celá řada systémů, přes které se prodává. Většina z nich je moc „zakuklená“ a nedá se na ně inteligentně cokoliv napojit, některé jsou předpotopní, jiné závislé pouze na WordPressu a samozřejmě je problém s českým jazykem a fakturou. Hold, kdo chce podnikat v ČR, ten musí být papežtější než papež.

Zde je seznam, které jsem si prošel:

Proč jsem se spojil

Rozumím marketingu a nechci rozumět dalším věcem. Účetnictví, fakturace a české zákony jsem vždy přenechával na odbornících. Vypočítal jsem si, že se mi vyplatí si připlatit.

Na internetu mě zaujal projekt vyfakturuj.cz, už jen kvůli možnému napojení na GoPay. Potkal jsem se s Martinem a můj nápad jej zaujal. Rozdělili jsme si práci a pustili se do toho: Každý dělá to, čemu rozumí :)

Co je hlavním tahákem

Nejdůležitější je cena systému: 5% z reálného obratu. To jednoduše znamená:

  • Pokud nic neprodáte, nic za systém neplatíte

  • Pokud se udělá objednávka a není zaplacená, pořád nic neplatíte

  • Pokud je vystavena faktura (bylo zaplaceno), platíte 5%

Další, neméně důležitá věc je, že jsme velice otevřeni vyslechnout vaše návrhy na vylepšení. Pište proto do komentářů, když vás napadne nějaká zajímavá věc.

…no a pak všechny ty vychytávky: Seznam najdete na stránce projektu ZDE.

Závěr

Celý projekt se spustí v beta verzi od 15. srpna a máte možnost využít 90 denní verze zdarma. Je to i z důvodu, že bych od vás rád četl a slyšel návrhy na vylepšení :)

Postupně budou během roku přibývat další dohodnuté vychytávky. 15. září se spustí pro veřejnost a už nebude 90 denní verze zdarma, takže doporučuji se alespoň registrovat ZDE.

19. 7. 2016

Autor: Daniel Nytra